Chokladpaj

I fredags bakade jag denna chokladpaj med kola, alla som har smakat har gett den tumen upp, söt och mäktig så man äter inte så jätte mycket.
 
Pajskal.
Ett paket med maryland kakor eller två paket.
75 gram smör men dubbla om ni tar två paket med kakor.
 
smält smöret i en kastrull och mixa kakor i en matberedare eller en mixer under tiden, när smöret är smält häller du ner det kakorna mixar så allt blandas, tryck sedan ut i en pajform och ställ kallt.
 
Chokladkola.
1.5 dl vispgrädde
1.5 dl strösocker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
0.5 tsk ättiksprit
50 gram smör.
 
Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull. Låt koka i ca 10 min till 120 grader, ta av och ha i ättiksprit och smör och häll sedan ner kolan i pajformen. Ställ kallt igen.
 
Vit chokladkola.
1.5 dl vispgrädde
1.5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 gram vit choklad.
0.5 tsk ättiksprit 
50 gram smör
 
Blanda grädde, socker, sirap i en katrull och låt koka i ca 10 min till 120 grader. Hacka under tiden den vita chokladen. Ta av kastrullen och ha i ättiksprit, vit choklad och smör och häll sedan ner i pajformen. Ställ kallt igen.
 
Man kan pudra kakao över kolan när den ska serveras men jag gjorde inte det.

 


Kommentarer
Jockee Pernbratt säger:

Måste verkligen prova detta! :D <3

2013-09-17 | 15:14:02
Bloggadress: http://joachimpernbratt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback