Italienskt lantbröd med surdeg.

Hitta detta recpet på recept.nu
 
Surdeg:
25g matbrödjäst
1½ dl kallt vatten
1½ dl vetemjöl
Bröddeg:
Surdegen
25g jäst
5 dl vatten
17 dl vetemjöl
½ g olivolja
2 tsk salt
Mjöl till utbakning.
 
Surdeg.
1. Mät upp mjölet.
2. Smula 25g jäst i en bunke.
3. Värm 1½ dl vatten till 37 grader.
4. Häll över vattnet över jästen.
5. Ha i mjölet i bunken och blanda med en slev.
6. Låt stå i 24 timmar.
 
Bröddeg.
1. Mät upp mjölet i en bunke t.ex.
2. Smula resten av dom 25g av jästen i en bunke.
3. Värm vattnet till 37 grader.
4. Häll över lite av vattnet över jästen och rör med en slev till jästen smält.
5. Ha i resten av vattnet och surdegen som du gjorde för 24 timmar sen, saltet, olivoljan och mjölet.
6. Arbeta ihop till en smidig deg.
7.Täck över med en handduk ocj låt stå och jäsa i 1 timme och en kvart.
8. Sätt ugnen på 250 grader.
9. Strö generöst med mjöl på ett bakbord eller ett bord bara.
10. Dela degen i två utan att knåda.
11. Rulla i mjölet.
12. Lägg på em plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 30 min under handduk.
13. Grädda längt ner i ungen i 15 min.
14. Stäng av ugnen och låt brödet stå inne yttligare 10 min.
15. Ta ut brödet och låt svala på galler.
16. Ät och njut!
 
 
Som ni märker ät det mest väntan på detta bröd, och tar rätt lång tid att baka, nästa gång jag bakar detta bröd så kommer jag planera lite mer.
 
ps. gillar att det ligger köpbröd i ett hörn på mittersta bilden, men är mycket lättare för Anton att äta det än detta bröd..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback