Förlossningsberättelse Olivia

Jag skulle kunna göra om förlossningen med Olivia hundra gånger om! Allt gick så fort och enkelt, helt underbart var det.

Kl var ungefär kvart i 4 när jag hade gått upp på toa och kissat, massor även om jag inte var speciellt kissnödig, gick och la mig igen och fick en konstig smärta i magen och tänkte att de nog bara var en förvärk. Somnar om och vid 04.00 vaknar jag till av att de bara fossar mellan mina ben, ställer mig upp och säger till Victor att hämta en handduk, då stod jag i en stor pöl med fostervatten, där står jag i chock medan Victor ringer sin mamma och varnar om att vi måste kanske åka in snart, efter de ringer jag till förlossningen och varnar om att mitt vatten har gått men har inga värkar så skulle ringa ett annat nr vid 8 för att få en tid för undersökning. Jag låter Victor somna om och hoppar in i duschen då jag inte känner mig speciellt fräch. I duschen känner jag hur värkarna börjar komma och det regelbundet! Sitter där i duschen ett tag och sen sätter jag mig i soffan på en handduk och väntar på att värkarna ska bli värre, vid halv 6 så går jag in och väcker Victor och säger att vi väntar till dagis öppnar om en timme och lämnar Anton och åker sedan in, men de gick inte Victor med på, utan ringde sin mamma som kom och hämtade Anton 20 över 6 ungefär. Kvart i 7 är vi äntligen på stora vägen efter att ha tankat, här avlöser värkarna varandra med ungefär 2-3 min mellan och jag kan kolla klockan i bilen och veta precis när de börjar. 
Väl vid förlossnigen fanns de inte en enda ledig parkeringsplats men vid detta laget var vi rätt origenterade på falulassaret och de va bara och åka till p-huset och ta en kort promis till förlossningen. Får direkt ett rum, hänger av mig jacka och skor och sen skriva jag in. Vi väntar med att undersöka om hur öppen jag är pga infektionsrisken och de frågar hela tiden om jag vill ha lustgas, men jag står ut ett bra tag till utan den. Tillslut ber jag iaf om den och får 50/50. I samma veva undersöker man och jag är öppen 4cm. Sen vart jag kissnödig och går på toan och sen sätter jag mig på en pilatesboll och fokuserar helt på värkarna och lustgasen även om jag hade riktigt kul mellan värkarna genom att tycka synd om Victor som knappt fått sex på 9 månader.. Sen vart de en runda till toan för att spy och sen var de bara fokus på värkarna och nu står jag över huvudändan på sängen och andas.  Försöker få i mig en milkshake men precis som med Anton så är jag så inne i mitt värkarbete och andas och ha mig att jag glömmer bort den efter en klunk typ. 
Nu börjar värkarna göra riktigt ont även om trycket neråt är de värsta och jag vill egentligen bara puscha ut ungen men de får vänta för jag var bara öppen 8cm 9cm vid värk men en runda upp över huvudändan hjälpte för nu måste jag verkligen krysta, nu har Victor fått ta över lustgasen och jag vrider bara dit huvudet när värken kommer. Här ifrån minns jag inte så mycket, är så pass inne i mig själv och drogad av lustgasen Men jag får iaf lägga upp bena i såna där saker och sen vet jag att de säger att de har sett huvudet och att nästa värk skulle vi hoppa lustgasen och sen var huvudet ute och sen vid nästa krystvärk kom kroppen (om jag nu minns rätt). 11.38, 3900gram och 51cm var hon våran Olivia.
Sen skulle de sys och jag fryser som en tok och bara skakar, tur att Victor höll henne medan jag sydde haha. Sen började vi den eviga väntan på att få åka hem, tiden gick så långsamt men ändå snabbt. Men vid 21.45 är vi iaf klara och får åka hem eftersom allt ser bra ut med Olivia och mig. Victor hade inte fått mer mat i sig än de där mackorna efter förlossningen medan jag fick mat vid 5. Så en snabbis in på Max men påväg in så känner jag hur en stor klump åker ur mig, shit tänker jag och halvspringer in på toan, går sedan ut och berättar för Victor och så står vi och diskuterar om vi borde ringa förlossningen eller något men bestämmer oss för att åka hem iaf. Tur de för inget har hänt efter och såhär 3 veckor efter blöder jag inte och har knappt nå avslag.
Tyvärr den enda bilden från förlossningen jag har på min mobil, allt annat ligger tyvärr på Victor mobil och vissa bilder håller jag för mig själv men ska kolla igenom om de finns någon okej bild att lägga till här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback