saffranshavrekakor med vit choklad.

Just nu lever i renoveringskaos, vi har fondvägg och lister kvar sen så! Men jag tänkte dela med mig av ett recept på kakor idag som passar nu till jul, dom har fått bra betyg av dom som smakat.
 
1 paket saffran (0.5 gram)
125 gram rumsvarmtsmör
2½ dl strösocker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 krm bakpulver
3 krm bikarbonat
1 krm salt
1½ dl havregryn
3½ dl vetemjöl
300 gram vit choklad
 
 Sätt ugnen på 200 grader. Blanda saffran med sa 1 tsk vatten i ett litet glas. Hacka 200 gram av chokladen. Blanda ihop alla torra ingredisner i en torr bunke. Vispa ihop smör och socker luftigt med elvisp, tillsätt ägget och vispa ihop och ha i den hackade chokladen och blanda ihop. Vispa ner mjölblandingen i smördegen. Rulla ut en korv av degen och skär upp i 24 kakor eller mer om du vill ha mindre, rulla bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till dom. Grädda mitt ugnen i ca 10 minunter. De bör ligga på plåten minst 5 min innan dom tas av. Smält resten av chokladen över vattenbad och doppa eller ringla chokladen på kakorna.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback