Kanelbullar (recept)

50g jäst
6dl mjölk
150g rumsvarmt smör
1dl strösocker
2krm salt
15-16dl vetemjöl
 
Smält smör, socker och kanel.
 
Börja med att smula jästen i bunken, värm mjölken till 36grader i en kastrull och blanda ut jästen med mjölken i bunken. Ha sedan i smör, socker, salt och så lite mjöl, ha i mjölet lite i taget tills du bakat in allt, degen kommer fortfarade vara kladdig och inte lossna från bunken. Låt jäsa under handduk i 45 min. Smällt smör i en kastrull,dela degen i 4 delar, kavla ut degen och pensla ut det smälta smöret, jag brukar ha socker på halva och sedan kanel på hela och sedan viker jag över delen jag inte hade socker på till där jag har socker, delar den i ca 1 cm remsor som jag snurrar och typ knyter ihop, lägg på plåtar med baklåtspapper eller i bullformar och låt jäsa i 30 min. Pensla med ett vispat ägg och ha på t.ex. pärlsocker och grädda i sa 9-10 min i 225grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback